Logopedická prevence
v předškolním věku a mladším školním věku
Prevence zahrnuje:
- vytváření podmínek pro správný a přirozený vývoj řeči
- předcházení různým vadám a poruchám
- včasné odhalení nedostatků
- překonávání a odstraňování překážek správného vývoje řeči
- rozvoj všech složek řeči
- vše má vliv na celkový rozvoj osobnosti dítěte.
Oblasti, které je třeba rozvíjet a podporovat
Hrubá motorika
- zahrnuje pohyblivost celého těla, koordinaci jednotlivých pohybů
- zdokonalování – při rytmizované chůzi, běhu, poskocích, hrách s míči
Jemná motorika
- zahrnuje motoriku ruky a prstů (stejně důležitá jako rozvoj celkové motoriky)
- příprava dítěte na psaní, úzká souvislost mezi funkcí ruky a řečí
Motorika mluvidel (artikulační orgány)
- zahrnuje pohyblivost rtů, čelistí, jazyka a měkkého patra
Grafomotorika
- grafomotorická cvičení – řízená pohybová cvičení horní končetiny (vedoucí-pravé či levé), pohyb je zaznamenáván graficky
Sluch
- důležitý při vnímání, rozumění i při řeči
- fonematický sluch – schopnost rozlišovat jednotlivé hlásky a zvuky řeči (důležité při rozlišování slov)
- sluchová paměť – schopnost zapamatovat si slyšené
Zrak
- zrak pomáhá zapamatovat si slyšené (odezírání artikulace, mimiky a gest)
- při řeči zrak kontroluje mluvidla jiných osob i vlastní (zrcadlo)
Výslovnost, slovní zásoba, jazykový cit
- správnou výslovnost ovlivňuje rodina i učitelé
- důležitý je také rozvoj prostorové orientace, slovní zásoby a jazykového cítění (využití řady obrázkových materiálů, rytmizace, apod.)
- CD-ROM „Chytré dítě HRY“, Chytré dítě NASLOUCHEJ A HREJ SI“ a „Chytré dítě SLABIKÁŘ“ najdete k zakoupení na: www.jablko.cz